Welke invloed heeft spraak op het keuzeproces van mensen?

december 14, 2020

Academisch onderzoek uitgevoerd door A. Klesse (Erasmus Universiteit), J. Levav (Stanford University) en C. Goukens (Maastricht University) geeft antwoord op de vraag: Maakt het kiezen van eten door te spreken je keuze gezonder of minder gezond, vergeleken met het drukken op een knop of scherm? 
Liever kijken dan lezen? 1 van de onderzoekers, Anne-Kathrin Klesse, legt dit onderzoek uit in een 15 minuten durende aflevering van de Universiteit van Nederland.

Modaliteit: gesproken of touch?

Erg veel factoren bepalen wat iemand kiest. Zelfs minimale veranderingen in de keuze omgeving hebben een invloed op de uiteindelijke keuze. In dit onderzoek wordt de factor modaliteit onderzocht. Modaliteit verwijst hier naar de manier waarop iemand zijn keuze uitdrukt. Gebeurt dit door middel van motorische bewegingen, bijvoorbeeld door te klikken op een touchscreen of een fysieke knop? Of maakt iemand zijn keuze duidelijk door dit hardop uit te spreken? Omdat het gebruik van voice-assistenten wereldwijd groeit, wordt het elke dag belangrijker om te begrijpen wat de verschillen zijn tussen touch en spraak.

Chocoladecake of Fruitsalade

De onderzoekers voerden een experiment uit in een restaurant. Participanten konden bij het dessert kiezen uit twee opties: chocoladecake en fruitsalade. Het grote verschil tussen de twee desserts, is hoe gezond ze zijn. Chocoladecake is duidelijk ongezond, en fruitsalade is de gezonde optie. Aan een groep werd gevraagd om hun keuze hardop uit te spreken. De andere groep werd gevraagd om op een knop te drukken. Binnen de groep waarin mensen hun keuze uitspraken, werd er veel vaker voor de chocoladecake gekozen. Mensen die hun keuze doorgaven via een knop, kozen beduidend vaker voor de fruitsalade.

Volgens de onderzoekers ontstaat dit verschil doordat spreken minder bewust gebeurt dan een motorische beweging, zoals het klikken op een knop. Tijdens het spreken wordt er dus minder nagedacht over een keuze, waardoor mensen vaker kiezen voor de ongezonde chocoladecake. Als er dieper wordt nagedacht, worden er meer afwegingen gemaakt. Maakt die cake me dik? Krijg ik hier geen slechte huid van? Mensen die hun keuze kenbaar maken via een knop gaan vaker voor de fruitsalade, omdat ze meer over hun keuze hebben nagedacht.

Keuze in andere taal

Als deze uitleg klopt, zouden mensen ook gezonder kiezen wanneer ze moeten nadenken voordat ze hun keuze uitspreken. Daarom hebben de onderzoekers een extra conditie toegevoegd in een volgend experiment. Dit experiment, uitgevoerd in Duitsland, verdeelt participanten in 3 groepen: touch, spraak (Duits) en spraak (Engels). Uit dit experiment bleek dat de verwachting van de onderzoekers klopte. Niet alleen mensen die kozen via touch, maar ook mensen die hun keuze in het Engels uitspraken, kozen vaker voor de gezonde optie. Omdat ze in een andere taal moesten spreken, dachten ze langer na voordat ze hun keuze definitief maakten.

De gevolgen

Wat betekent dit voor mensen die voice-ervaringen maken? Mensen denken minder na en zijn sneller geneigd om een ongezonde keuze te maken. Voor supermarkten, Thuisbezorgd en andere eetgelegenheden geeft dit de mogelijkheid om de keuzes van mensen te sturen, in de gezonde of ongezonde richting.

Een bekend voordeel van voicetechnologie is het makkelijk switchen tussen talen. Er zijn verschillende organisaties die onderscheid maken tussen primaire en secundaire talen. Denk bijvoorbeeld aan de Rijksoverheid. Genoeg Nederlanders spreken het Nederlands niet als eerste taal. Toch is het te begrijpen dat de Rijksoverheid eerst aan het Nederlands denkt. Dit betekent wel dat secundaire talen zoals Engels of Turks achterblijven in de ontwikkeling. Binnen bepaalde kanalen kunnen mensen hierdoor andere keuzes gaan maken, puur omdat Nederlands niet als moedertaal hebben. Dit is niet te voorkomen, maar het is goed om hier bewust rekening mee te houden.

En nu?

Er zijn verschillende richtingen die de onderzoekers willen verkennen. Een belangrijke vraag hierbij is: als iemand niet echt heeft nagedacht over zijn of haar keuze, is diegene daarna meer of minder tevreden over die keuze?

De onderzoekers werken voor hun vervolgonderzoek samen met Genius voice, zodat de experimenten online uitgevoerd kunnen worden en soepeler verlopen. Als je daar meer over wil lezen neem je een kijkje op de klantcase-pagina van de onderzoekers. DIE LINK MOET ER NOG BIJ!!!!

Meer lezen

december 14, 2020

Welke invloed heeft spraak op het keuzeproces van mensen?

In deze blog lees je welke gevolgen een experiment heeft dat de verschillen tussen typen en praten probeert te identificeren.
Lees meer
oktober 7, 2020

Wat The Social Dilemma betekent voor voice assistenten

Gebruikers betalen voor gemak met hun privacy. Dit is bij voice assistenten niet anders. Genius Voice doet een oproep aan software ontwikkelaars en gebruikers om te werken aan een toekomst waarin mensen de keuze hebben als het gaat om voice technologie.
Lees meer
september 17, 2020

Een chatbot of voicebot; efficiƫnte klantenservicemedewerkers

Kom erachter wat een digitale assistent betekent voor de efficiƫntie van je klantenservice afdeling.
Lees meer