Opkomst van interactieve storytelling door Voice Assistants

Netflix lanceerde in 2018 de succesvolle interactieve film ‘Bandersnatch’. Onlangs maakte de streamingdienst bekend bezig te zijn met een nieuwe interactieve film: ‘You vs Wild – Bear Grylls’. Er ontstaan ook verschillende freemium mobiele apps die hun succes te danken hebben aan een interactieve verhaallijn, zoals Chapters. Deze app simuleert real life situaties waarin gebruikers essentiële keuzes kunnen maken die de verhaallijn beïnvloeden. Voor de ‘extreme’ keuzes dienen gebruikers te betalen.

Ook binnen het voice kanaal liggen er kansen om verschillende publieksgroepen te faciliteren met interactieve verhalen. Een aantal bedrijven experimenteren hier al mee, zoals Auping met bedtijdverhalen voor kinderen. Het Amerikaanse bedrijf ‘Tellables’ heeft zich volledig gericht op interactive storytelling via voice assistants.

 

De voordelen van interactieve verhalen

Naast dat interactie zorgt voor een hogere betrokkenheid van de gebruiker, heeft dit element nog meer voordelen. Zo ontwikkelt het de creativiteit van consumenten, omdat het het brein forceert om de verkregen informatie te analyseren, de verschillende opties te onderzoeken en uiteindelijk de gewenste keuze te maken. Het is dus een proactief proces.

Dit proactieve karakter stimuleert daarnaast de ontwikkeling van het probleemoplossend vermogen, reduceert stress en verbetert het concentratievermogen. Bovendien is het natuurlijk voor bedrijven altijd commercieel interessant om toegang te hebben tot consumenten die proactief met iets bezig zijn.

Een ander groot voordeel voor bedrijven kan zijn dat het voor terugkerende gebruikers zorgt. Google heeft het probleem dat gebruikers niet of weinig terugkeren naar hun voice apps. Door langere verhalen te gebruiken inclusief ‘cliffhangers’, creëer je hetzelfde effect als tv-series; mensen zijn geneigd om terug te keren.

 

Intensiteit van interactie

De meestgebruikte en eenvoudigste vorm van interactiviteit zijn keuze-paden. Deze worden veelal gevisualiseerd met flowcharts.

Een tweede, uitgebreidere vorm is het vergaren van variabelen van de gebruiker en deze vervolgens te integreren in het verhaal. Bijvoorbeeld een naam voor de hoofdpersonage of de plaatsnaam van de plek waar het verhaal zich afspeelt. Een (potentieel) nadeel hiervan is je niet meer kunt werken met ingesproken audio om de standaard stem van de voice assistant te vervangen. De kwaliteit van de voice assistant stemmen neemt echter snel toe, waardoor dit in de toekomst helemaal geen probleem meer vormt.

 

Transitie naar ‘open-world’ verhalen

In de gaming-industrie was de transitie van vastgestelde verhaallijnen naar ‘sandbox games’, zoals GTA en Fortnite, een groot succes. Spelers krijgen de vrijheid om te doen wat ze willen en zijn minder of niet gebonden aan vooraf bepaalde flows.

Een dergelijke verschuiving kan in de toekomst ook plaatsvinden binnen interactieve verhalen. Hierbij zou er gebruik gemaakt moeten worden van een datalake met grote hoeveelheden data. Bij een goede uitwerking kunnen gebruikers van een interactief verhaal bijvoorbeeld op ieder moment vragen stellen of eigen keuzes maken.

 

Drie tips voor de productie van je eigen interactieve voice verhaal

  1. Maak vooral gebruik van geluidseffecten en muziek. Het is bewezen dat dit de beleving van gebruikers vergroot;
  2. Houd de doelgroep altijd in je achterhoofd bij het maken van de app. Bij kinderen kun je bijvoorbeeld gebruik maken van fysieke interacties, zoals het wegjagen van vogels door te zwaaien of het maken van wind door te blazen. Kinderen realiseren zich helemaal niet dat deze acties niet worden geregistreerd door de assistant, maar hebben wel veel meer plezier van het verhaal;
  3. Zorg dat de applicatie getest wordt door de doelgroep voor deze te publiceren. Hierin wordt duidelijk of het verhaal de gebruiker aanspreekt en of de lengte juist is. Natuurlijk komen ook de technische fouten boven water bij het testen van de app.

 

Verdienmodel

De meest voor de hand liggende manier om een dergelijke app rendabel te maken is door gebruik te maken van premium content. Je kunt ervoor kiezen om de gebruiker te laten betalen voor bepaalde keuzes die ze kunnen maken, voor een vervolg op een verhaal of voor losse verhalen.

Daarnaast is het mogelijk om gebruik te maken van product placement, zoals dat in tv-series gebeurt. Hiervoor heb je natuurlijk wel een grote userbase nodig, maar bedrijven betalen graag voor een plek op een innovatief platform.

Tenslotte hoeft winst natuurlijk niet het doel te zijn van een interactief verhaal. Bedrijven en organisaties, zoals Auping, kunnen het gebruiken voor een stukje branding en merkbeleving.

 

Ben je geïnteresseerd in de mogelijkheden die interactive storytelling jouw bedrijf kan bieden? We denken graag met je mee. Stuur ons een bericht via het contactformulier en we nemen contact met je op! Ook kun je mailen naar info@geniusvoice.nl of bellen naar het nummer op onze website.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *