Wat kan een bedrijf bereiken met voice: Merkbeleving

Deel twee in de reeks over wat een bedrijf kan bereiken met voice. We zijn om de tafel gegaan om de belangrijkste veranderingen voor brand managers op een rijtje te zetten. Daarna worden er enkele toepassingen van voice op merkbeleving besproken.

Stem persoonlijkheid

Ten eerste moet er gekeken worden naar de persona van het merk. Vragen zoals:”Is mijn merk een man of vrouw?” en “Is mijn merk vrolijk of ingetogen?” worden vaak al beantwoord door brand managers. Maar hebben diezelfde managers al nagedacht over hoe hun merk klinkt? Spreekt je merk rustig en bedachtzaam? Of juist snel, enthousiast en jong? De antwoorden op deze vragen lijken misschien voor de hand te liggen maar er moet wel over nagedacht worden. Er is nog geen goed en fout in dit domein, trial and error lijkt hier de meest geschikte onderzoeksmethode voor.

Gepersonaliseerd

Merkbeleving hangt nauw samen met personalisatie. Bij personalisatie kan gedacht worden aan standaard dingen. Zoals wanneer degene voor het laatst de app heeft gebruikt of iets aanraden op basis van zijn of haar opgeslagen voorkeuren. Door middel van artificial intelligence gaan hier de komende jaren grote stappen in gemaakt worden.

Je kunt ook nog iets verder gaan. Integreer je Action met het weerbericht en neem dit mee in het humeur van je virtuele assistent. Laat de assistent op blue monday juist extra vrolijk klinken om zo de gebruiker op te beuren. Zo zijn er nog veel meer voorbeelden te verzinnen. Wat effectief is en wat niet gaan de komende jaren uitwijzen. Het advies aan organisaties is op dit vlak: meten = weten, begin er nu mee zodat je niet achter de feiten aan loopt.

Mens vs lezen

Zijn er verschillen tussen lezen en een stem die je iets vertelt? Als er een bepaalde intonatie bij zit zou dit kunnen betekenen dat mensen zaken anders interpreteren. Het gaat daarnaast ook om een stukje gemak; lezen vergt meer energie dan luisteren.

Zoals alles in marketing is ook de doelgroep van belang in deze discussie. Dus wie luisteren er liever dan dat ze lezen? Het antwoord heb ik gezocht door voor een ander soort mediaconsumptie de doelgroep in kaart te brengen; podcasts. Podcasts zijn sterk in opkomst en een goede indicator van de toegenomen vraag naar audio content. De mensen die naar podcasts luisteren:

  • Zijn jonger dan de gemiddelde persoon.
  • Verdienen meer dan de gemiddelde persoon
  • Hebben een hogere opleiding genoten dan de gemiddelde persoon.

Er lijkt dus al een hele doelgroep klaar te zijn voor interactie puur via audio, nu is het tijd voor de bedrijven. Deze doelgroep lijkt ook nog eens erg interessant te zijn door hun leeftijd en het geld dat zij beschikbaar hebben. Leuke bonus kan zijn dat je mensen zo de kans biedt om zonder scherm met je merk te engagen. Uit onderzoek van Convince and Convert blijkt dat ongeveer 40% van de smart speaker gebruikers een smart speaker koopt met dit als (één van de) redenen.

Toepassingen

Wat zijn concrete voorbeelden van merkbeleving via voice? Er zijn vier mogelijkheden besproken. Die worden hieronder toegelicht. Belangrijk bij merkbeleving: Zorg dat het merk niet centraal staat maar waarde voor de klant.

Interactief spel

Stel je voor; Je zit op vrijdagavond met vrienden aan de keukentafel. Er wordt wat gedronken en mensen hebben het gezellig. Op de smart speaker die in de kamer staat biedt Bacardi de mogelijkheid om een interactief spel te spelen. In teams van twee wordt gestreden voor de overwinning. Er kan muziek gebruikt worden voor een ronde liedjes raden of er moeten bekende zinnen aangevuld worden. De groep gaat erna de stad in, met Bacardi in het achterhoofd.

How to

Om even bij Bacardi te blijven; Een voorbeeld kan zijn om met een (bekende) stemacteur een stappenplan app te maken die stap voor stap beschrijft hoe de perfecte mojito gemaakt moet worden. Mensen hebben hun handen vrij om de stappen te doorlopen terwijl ze aanwijzingen krijgen, dit is frictieloos en maximaal relevant.

Dagelijkse update

Bijvoorbeeld een three minute workout die in de ochtendroutine geïntegreerd kan worden. Iedere dag help jij de gebruiker fitter te worden, dit kan alleen maar een meer positieve attitude opleveren voor de sportschool of fitness webshop.

Evenementen

Gebruik de voice assistant als merkambassadeur op beurzen. Natuurlijk vervangt dit de merkambassadeurs niet, het is slechts een aanvulling. Deze merkambassadeur hoeft nooit pauze te hebben en heeft alle relevante informatie bij de hand. Als eerste touchpoint op de beurs kan een voice assistant veel ‘buzz’ creëren op locatie.

Conclusie

Dus als je als merk frictieloos, gepersonaliseerd en toekomstproof met je doelgroep wil engagen is voice een optie die niet vergeten mag worden. De toekomst zal uitwijzen welke methoden effectief zijn en welke niet. Hoe eerder een bedrijf hierover nadenkt hoe groter de voorsprong zal zijn op de concurrentie. Meer weten over wat wij kunnen doen op dit gebied? Neem contact met ons op en wie weet tot binnenkort.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *