Online tuesday: Voice

Dinsdag 12 februari 2019 was voice het hoofdonderwerp tijdens de 86e editie van online Tuesday in het kantoor van IBM te Amsterdam. De sprekers waren Maarten Lens-Fitzgerald (Founder Conva Voice), Koen Vanderhoydonck (Marketing Automation Specialist Google) & Daan Gönning (Digital Product Manager AI Rabobank).

 

Maarten Lens-Fitzgerald

Maarten is medeoprichter van Convavoice, een Amsterdams bureau gespecialiseerd in Voice technologie. Om verschillende redenen is hij ervan overtuigd dat voice groter wordt dan dat de meeste mensen verwachten. Voice is een natuurlijker en veel sneller communicatiemiddel dan bijvoorbeeld het gebruiken van een toetsenbord, zo beargumenteert hij. Daarnaast zijn er grote investeringen te zien bij de producenten van voice: “Amazon heeft al 10.000 mensen op voice zitten en zoekt er nog eens 5.000 extra.”

Volgens Maarten is het voor bedrijven van belang om goed na te denken over de branding van hun voice applicatie. Dit is tweeledig: welk persona kies je en hoe klinkt je merk? (Sonic branding). “Heeft je merk de persoonlijkheid van Arnold Schwarzenegger of Linda de Mol?”

 

Koen Vanderhoydonck

Koen begon zijn presentatie met de volgende quote: “Voice search is not the biggest disrupter, machine learning is.” Hij gaf aan dat voice een mogelijkheid is om technologie breder te trekken, maar dat het slechts één van de verschillende opties is. Een ander voorbeeld zijn slimme camera’s: ook zij kunnen de traditionele manier van digitale communicatie veranderen. Beide mogelijkheden vallen onder dezelfde noemer: machine learning.

Voice is een onderdeel van de strategie van Google, die na het 20-jarig bestaan van de zoekmachine is geüpdatet. “From answers to journeys. From queries to providing a queryless way to get information.” Oftewel, Google focust zich de komende tijd meer op intent-based marketing. Intent-based marketing is het begrijpen en vervullen van de intentie van de gebruiker. Voice is een mogelijkheid hierin, slimme apparaten een andere.

Tenslotte geeft Koen aan dat de prioriteit van SEO-experts steeds verder verschuift naar featured snippets, die mede voor voice erg belangrijk zijn. Ook gaat gestructureerde data een grotere rol spelen in de nabije toekomst. Structuur is erg belangrijk voor machine-learning based services zoals voice.

 

Daan Gönning

De laatste spreker van de avond was Daan, o.a. founder van ‘Watermelon’, werkzaam bij Rabobank. In februari 2018 kreeg Rabobank de kans om launching partner te worden van Google Assistant. Samen met een handjevol andere Nederlandse bedrijven mochten zij als eerste aanwezig zijn op dit nieuwe digitale platform.

Na een jaar lang programmeren, testen, juridische checks en designen was de Rabo Assistent voltooid. Ook heeft de Rabobank met haar assistent een primeur: ze zijn de eerste bank ter wereld die ‘client accounts’ heeft gekoppeld aan de Google Assistant. Inmiddels heeft de Action 1.500 – 2.000 dagelijkse actieve gebruikers.

Daan geeft aan dat Rabobank wel moest innoveren, onder andere om nieuwe, jonge klanten aan te trekken en de ‘app moeheid trend’ te weerstaan. Consumenten zijn het zat om slechts één kanaal te gebruiken om te communiceren met bedrijven, ze willen keuze uit een set kanalen.

Op zeer korte termijn wordt de Rabo Assistent uitgebreid met het versturen van een betaalverzoek en het opvragen van je laatste transacties.

 

Key take-aways

  • De Rabo Assistent heeft 1500 tot 2000 gebruikers per dag;
  • De Rabobank is hiermee de eerste bank ter wereld die client accounts gekoppeld heeft met de Google Assistant;
  • Featured snippets worden steeds belangrijker, speakable mark-ups zijn nog in de testfase en alleen beschikbaar voor nieuwssites;

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *