Wat The Social Dilemma betekent voor voice assistenten

oktober 7, 2020

Leestijd: 5 minuten
Door Janneke Iven

Ken je dat gevoel, dat je in de wachtkamer van de dokter zit, samen met de rest van de buurt? De één bladert onrustig door een tijdschrift, de ander scrolt door zijn telefoon. Je kijkt voorzichtig rond en merkt dat je je ongegeneerd zit af te vragen waarom zij bij de dokter zijn. Tijdens je detectiverondje vang je iemands blik. Ineens realiseer je je dat hij zich hetzelfde over jou afvraagt. Net op dat moment roept de dokter je naam. Gelukkig, je kunt anoniem het kantoor in verdwijnen. De rest is tussen de dokter en jou, want zo hoort het. 

Maar wat nou als je denkt dat het zo hoort, maar het niet zo gaat? Dat is een probleem dat de Netflix-documentaire The Social Dilemma schetst. Velen van ons zijn opgegroeid met het idee dat bepaalde dingen privé zijn, en dat ze dat door duidelijke richtlijnen ook blijven. Maar hoe werkt dat in de wereld van social media, die al lang niet meer in de beginfase zit, maar waar nog steeds geen duidelijke richtlijnen voor gelden? We zien privacy als een waarde of zelfs een recht. Maar privacy is inmiddels valuta. 

If you're not paying for the product, you are the product.

Platforms zoals Facebook, Instagram en Snapchat bieden jou niet de privacy-richtlijnen waar je behoefte aan hebt, toch behoren ze al jaren tot de gevestigde orde. Je weet namelijk niet dat je deze behoefte hebt, omdat jou de keuze niet wordt uitgelegd. Vraag een willekeurige voorbijganger of zij hun doktersgesprek willen delen met de wachtkamer. Niemand, op een paar medisch exhibitionisten na, zal dit willen. Je begrijpt deze keuze, en je antwoord is nee. Gelukkig leven we in een maatschappij waarin deze keuze niet voorwaardelijk is. Een doktersgesprek is privé, en dat beschermen we. In diezelfde maatschappij spreek je voorbijgangers aan over de privacy op Facebook. “Nee maar ik vul niks in op mijn profiel, dus ze weten niks van mij.”  In precies diezelfde maatschappij denk je dus dat je de keuze maakt, maar tik je nog maar zachtjes tegen het topje van de ijsberg.

Na het zien van deze documentaire zullen veel mensen, al is het maar zolang de hype duurt, stilstaan bij het vergaande verdienmodel van social media. Een aantal van de slimste ontwikkelaars ter wereld doet er alles aan om continu jouw aandacht te grijpen. Die aandacht verkopen ze vervolgens aan de hoogste bieder. Een bieder die nou net op zoek was naar iemand tussen de 40 en 55, liefhebber van kattenfilmpjes, in de markt voor een auto en net te laat met het zoeken naar een verjaardagscadeau. Of wat je ook bekijkt online, wij hoeven het niet van je te weten hoor. Nu dit fenomeen je in een begrijpelijk en gelikt Netflix-jasje duidelijk is gemaakt, kun je in ieder geval kiezen hoe je hiermee om wil gaan. Voor zover deze keuzes überhaupt bewust gemaakt worden. 

En voice assistenten dan?

Helaas is social media niet de enige plek waar dit speelt, op het gebied van chat en voice kunnen dezelfde vragen worden gesteld. Tenminste, als je erbij stilstaat hoe dit proces in elkaar zit. Digitale assistenten worden ontwikkeld om jou een soepel gesprek te bieden, waarin jij snel het antwoord vindt dat je zoekt. Naarmate jij hier steeds meer goede resultaten mee behaalt, ga je steeds natuurlijker communiceren. Je ontspant je en vertelt de assistent waar je naar op zoek bent.

Dat is nou juist de hele kracht van voice. Maar daar zit ook de crux. Digitale assistenten zijn continu in ontwikkeling om steeds natuurlijkere gesprekken te simuleren, zonder obstakels. Hoe makkelijker het wordt, hoe meer jij vergeet dat hier een heel web aan technologie achter hangt. Als je een privé-onderwerp met vrienden bespreekt, zou je ervan opkijken als zij ondertussen notities beginnen te maken. Maar jouw vrienden hebben dat niet nodig, een digitale assistent wel. Alles wat je via spraak aan de assistent vraagt, wordt eerst verwerkt tot tekst. Dan pas begrijpt ‘ie wat je wil. 

Niet alleen tech-giganten

De wereld van software die digitale assistenten mogelijk maakt, is niet veel anders opgebouwd dan op elk willekeurig ander software-gebied. Er zijn tech-giganten en er zijn start-ups, en de tech-giganten kunnen natuurlijk meer. Hierdoor worden ze lekker vaak gekozen. Daardoor verdienen ze veel geld. En daardoor kunnen ze nog meer. Klinkt als muziek in de oren, instappen bij een winnend team. Maar dan komen we terug bij The Social Dilemma. Waarom is het ene bedrijf zo ongrijpbaar veel groter dan het ander? Dat mag je je op zijn minst afvragen. Je bent immers op zoek naar een assistent die zijn notitie aan het einde van jullie gesprek verfrommelt. 

De keuze die je overhoudt aan het verkregen inzicht, is het allerbelangrijkste. Als jij eenmaal weet dat Anja na 3 wijn jouw geheimen doorgeeft als een schaal bitterballen, dan pas je hier je keuze op aan. Toch praat je nog regelmatig met Anja over het weer, want zij krijgt je wel binnen bij een populair restaurant. Zo werkt het ook met software voor digitale assistenten. Het werken met tech-giganten zou een bewuste keuze moeten zijn, niet een noodzaak.

Op dit moment is het – in ieder geval in bepaalde onderdelen van de software – helaas vaak meer een noodzaak dan een keuze. Gebruikers betalen voor gemak met hun privacy. De groep die het meeste baat heeft bij dit gemak, is de groep die hiervan ook nog eens afhankelijk is. Slechtzienden, laaggeletterden en analfabeten betalen een nog hogere prijs, want zij hebben soms geen keuze. Om al die redenen en meer willen wij naar een wereld waarin bots kunnen functioneren zonder technologie van de giganten. Daarom stappen wij in bij toekomstige winnende ontwikkelaars op het gebied van voice-software. Als je met ons meegaat, houden we samen het gesprek met de digitale assistent puur.

  Meer weten?

Meer lezen

oktober 7, 2020

Wat The Social Dilemma betekent voor voice assistenten

Gebruikers betalen voor gemak met hun privacy. Dit is bij voice assistenten niet anders. Genius Voice doet een oproep aan software ontwikkelaars en gebruikers om te werken aan een toekomst waarin mensen de keuze hebben als het gaat om voice technologie.
Lees meer
september 17, 2020

Een chatbot of voicebot; efficiënte klantenservicemedewerkers

Kom erachter wat een digitale assistent betekent voor de efficiëntie van je klantenservice afdeling.
Lees meer
september 17, 2020

Verhoog klanttevredenheid met een digitale assistent

Kom erachter hoe een digitale assistent de klanttevredenheid verhoogt
Lees meer