Voice app analytics met Genius Voice

Wat is mijn Koninklijke naam?

Op zaterdag 27 april was het koningsdag. Veel merken haken in op zulke jaarlijks terugkerende dagen in hun marketingcommunicatie. Bij Genius Voice geloven we in voice als instrument voor merkbekendheid en merk engagement. Daarom hebben wij op 25 april de voice app “Wat is mijn Koninklijke naam?” gepubliceerd in de Actions Directory.

In deze blog laat ik je graag enkele kerncijfers van die Google Action zien.

Wil je weten welke doelstellingen een voice applicatie voor jouw organisatie kan bereiken? Doe de quickscan en krijg vrijblijvend, persoonlijk advies.

 

Hey Google, wat is mijn Koninklijke naam?

In deze Google Action word je eerst welkom geheten in de Action, vervolgens wordt er gevraagd wat je voornaam is en of je een man/vrouw/O bent. Naar aanleiding van die input wordt er een random naam gegenereerd, dit is je Koninklijke naam. Mensen houden over het algemeen van hun eigen naam dus dit komt de engagement ten goede. Vervolgens verwelkomt ‘Willy’ de gebruiker hoogstpersoonlijk bij de Koninklijke familie en kan diegene met een gerust hart Koningsdag gaan vieren.

 

Marketing

Dit is de eerste applicatie van Genius Voice waar marketing voor is gebruikt. Het begrip marketing wordt hier wel opgerekt omdat het gaat om €122,80 aan Facebook ads. Onderstaand vind je de grafiek van het aantal gebruikers sinds publicatie van de app. Je kunt duidelijk zien wanneer de Facebook campagne online ging, namelijk op 25 april.

Voice analytics

Wat kan ik allemaal in de cijfers over mijn Action zien? Het aantal actieve gebruikers, het aantal gesprekken, aantal berichten, gemiddelde lengte van de conversatie en de abort rate. Dat laatste laat zien welke fractie van de gebruikers het einde van de app niet gehaald heeft. Het aantal keren dat de applicatie is aangeroepen in drie dagen ligt ongeveer op 2500 keer. In totaal ging dit om meer dan 6.000 berichten die door mensen naar “Wat is mijn Koninklijke naam?” gestuurd zijn. Een bericht is hierbij een woord of zin die naar de Google Assistant gestuurd werd. Slechts 10% van de keren dat de app werd aangeroepen werd deze niet voltooid, de abort rate lag op 0,1. De lage abort rate valt mij vooral op omdat een gemiddeld gesprek bijna 60 seconden duurde. Dit is in mijn ogen vrij lang gekeken naar andere merk interacties tegenwoordig. 

9% van de Nederlandse huishoudens heeft een smart speaker in huis staan, pas 9% van de bevolking heeft dus toegang tot het primaire voice device. 

 

 

Conclusie

Is 2500 gebruikers in drie dagen veel of weinig? Dit hangt ervan af hoe je het bekijkt. Er liggen zo veel externe factoren op de loer bij het beantwoorden van die vraag dat ik daar zelf niet aan ga beginnen. Het platform ontwikkelt zich en de gebruikers komen vanzelf, pas 9% van de Nederlandse huishoudens heeft een smart speaker. De kracht van voice wordt in mijn ogen duidelijk door de relatief lange tijd dat gebruikers engaged waren en het lage voortijdig exit percentage.  

Advertentie budget / (Merkinteracties * voltooid) = Advertentie kosten per succesvolle interactie

220                            /  (2500                   *         0.9)  = 0,0978

Nog geen €0,10 per geslaagde interactie dus. 

 

 

Door Luuk van Hoogstraten

 

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *