Voice recruitment

smart speaker

Door de steeds krapper wordende arbeidsmarkt is het steeds moeilijker om kandidaten te vinden. Zonder mobiel solliciteren ben je voor bepaalde functies nergens meer als HR-speler maar erg innovatief is het ook niet meer. In deze blog probeer ik antwoord te vinden op de volgende vraag: “Welke rol kan voice assistant spelen in de recruiting journey van kandidaten?”

 

Recruitment probleem

De arbeidsmarkt wordt steeds krapper zegt onder andere het CBS. Het vinden van kandidaten wordt dus ook steeds moeilijker. Een van de factoren die van invloed is op het wel of niet solliciteren van een kandidaat is gemak. Het is een veel voorkomende aanname dat dit vooral voor banen geldt waar een lager opleidingsniveau voor vereist is. In mijn werk als data analist bij een HR-organisatie heb ik gezien dat gemak meer invloed heeft bij zulke banen maar zeker ook van invloed is bij een hoger opleidingsniveau. Uiteindelijk gaat het natuurlijk niet om de meeste sollicitaties maar om de beste sollicitanten. Toch durf ik te stellen dat meer gemak bieden HR organisaties een duurzaam concurrentievoordeel op kan leveren. Dit kan bijvoorbeeld door middel van voice recruitment.

 

Latent werkzoekenden

Er zijn in Nederland 3,7 keer meer latent werkzoekenden dan actief werkzoekenden volgens de Intelligence Group. Met latent werkzoekend wordt het volgende bedoeld: De kandidaat is niet actief op zoek maar als er een mooie kans voorbij komt gaat hij of zij ervoor. Op een arbeidsmarkt waar actief zoekenden door veel partijen benaderd worden loont het dus om op zoek te gaan naar de latent werkzoekende. Ik zal nu twee situaties beschrijven: De eerste situatie is traditioneel, de tweede is een voorbeeld van hoe voice dit kan verbeteren.

 

Situatie 1

Stel je voor; je staat in de file en je luistert naar de radio. Er komt een reclame voorbij over een vacature. Je bent geïnteresseerd maar je kunt hier nu niets mee omdat je in de auto zit. Je zoekt misschien thuis nog iets op maar hoogstwaarschijnlijk ben je het alweer vergeten. Je bent bereikt maar niet engaged.

 

Situatie 2

Stel je voor; je staat in de file en je luistert naar de radio. Er komt een reclame voorbij over een vacature. Je bent geïnteresseerd en je auto heeft een Google Assistant integratie, je zegt: “Hey Google, Praat met *HR-reclamemaker*” omdat de HR speler een voice applicatie heeft wordt je direct geholpen en kun je meer informatie opvragen over de vacature en zelfs je interesse kenbaar maken. Zo word je direct engaged, je kunt meteen actie ondernemen mocht je dat willen. De drempel om te solliciteren is verlaagd.

In deze situaties wordt de auto als voorbeeld gebruikt. In iedere situatie waarbij je iets aan het doen bent waarbij je handen en ogen bezig zijn is voice recruitment een oplossing.

 

Voice in Nederland

In oktober 2018 werd de Google Home in Nederland geïntroduceerd. Uit onderzoek van Kantar-TNS bleek twee weken geleden dat 5% van de Nederlandse huishoudens een smart speaker heeft en nog eens 4% die binnenkort aan gaat schaffen. Dit betekent dat ongeveer 1,5 miljoen Nederlanders binnenkort toegang hebben tot voice via een smart speaker. Voice gebruik op het smart speakers heeft een positieve correlatie met voice gebruik op andere devices, het een versterkt het ander. Tel daarbij de PR waarde en innovatie-perceptie op en je hebt een aantal goede redenen om aan de slag te gaan met voice recruitment.

Geïnteresseerd of benieuwd? Neem contact met ons op of meld je aan voor de nieuwsbrief. Binnenkort publiceren we de eerste whitepaper over voice in Nederland.

Geschreven door Luuk van Hoogstraten

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *