Waarom de auto een ideale plaats is voor voice assistants

Driver

Dat voice assistant vele toepassingsmogelijkheden heeft hebben we in de afgelopen blogs al duidelijk gemaakt. Maar wat is nou de ideale plaats voor consumenten om gebruik te maken van voice? De auto is een goede kanshebber. Zowel Amazon als Google zijn bezig met het integreren van hun assistenten in diverse automerken, zoals Nissan, Volkswagen & Volvo. 

 

Amerikaans gebruik van voice in auto’s

In de Verenigde Staten is het gebruiken van een voice assistant in de auto al een stuk verder dan in Nederland. De assistant wordt zelfs twee keer vaker in de auto gebruikt dan op een smart speaker. Ook zegt de helft van de autogebruikers wel eens een voice assistent te hebben gebruikt tijdens het rijden. De meest gekozen acties die daarbij horen zijn telefoneren, navigeren en een bericht verzenden.

 

Wetgeving

De eerste bijdragende factor is natuurlijk wetgeving. Een ‘appje’ sturen tijdens het rijden wordt maatschappelijk steeds minder geaccepteerd en de pakkans wordt groter. Toch willen mensen voortdurend bereikbaar blijven. Dit maakt de voice assistant de ideale opvolger van de mobiele telefoon in de auto. De NLP van voice assistants verbetert zichzelf snel, waardoor spraak steeds beter wordt omgezet naar tekst. Dit maakt het sturen van een bericht met je stem steeds eenvoudiger.

 

Inefficiëntie 

Autorijden is een bezigheid waarbij niet veel werk verzet wordt, aangezien je ogen op de weg moeten blijven en je handen aan het stuur. Voice biedt autorijdende consumenten de mogelijkheid om thuis of op het werk tijd te besparen. Denk hierbij aan bijvoorbeeld het doen van belastingaangifte, (lichte) administratie of meedoen aan een onderzoek. De momenten dat je je zit te ergeren in de file kunnen dus nuttig worden besteed bij een juiste toepassing van voice technologie.

 

Business

Als we daarop voortborduren liggen er ook kansen in de zakelijke markt. Evenals consumenten, zijn werknemers in de transport sector tijdens het rijden niet het meest efficiënt. Als vrachtwagenchauffeurs de administratieve afhandeling kunnen doen van hun vracht tijdens hun rit, in plaats van daarna, scheelt dat tijd en geld. Evenals vrachtwagenchauffeurs, kunnen ook taxichauffeurs en politieagenten baat hebben bij voice.

 

Conclusie

Het feit dat voice multitasking mogelijk maakt zorgt ervoor dat het een perfect medium is tijdens het autogebruik. Zowel in de business-to-consumer markt als in de business-to-business markt liggen er kansen. Kansen voor bestaande bedrijven die hun dienst digitaliseren, maar ook kansen voor app ontwikkelaars die een compleet nieuwe dienst produceren.

 

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *