Waarvoor wordt voice assistant gebruikt door consumenten?

Google Home Genius Voice

Waarvoor wordt voice gebruikt?

Voice assistants treden in de voetsporen van internet en mobiel. Het wordt dan ook gezien als de derde digitale golf. In de Verenigde Staten zijn gebruikers al verder in de Product Life Cycle en is het platform volwassener. Om erachter te komen waarvoor consumenten voice gebruiken hebben we dus naar de Verenigde Staten gekeken.

Het device waarop voice is geïntroduceerd is de smart speaker. Het is alleen zo dat voice ook op smartphones, in auto’s en vele andere devices beschikbaar is.

 

Al bijna een half miljoen smart speakers in Nederland

Afgelopen week werd bekend dat 5% van de Nederlandse huishoudens een smart speaker heeft gekocht. Nog eens 4% geeft aan er binnenkort een aan te schaffen. 9% van de Nederlandse huishoudens komt ongeveer neer op 1,5 miljoen mensen met toegang tot een smart speaker. Niet tot het hele voice platform dus, dat zijn er nog een stuk meer door smartphones. Voor marketing professionals biedt deze ontwikkeling kansen. De vraag die ik in deze blog wil beantwoorden is; Waarvoor wordt voice gebruikt door consumenten?

 

Volgens Google

Google heeft een tijdje terug onderstaande grafiek gepubliceerd naar aanleiding van een onderzoek onder bezitters van een Google Home. Dit is het antwoord dat respondenten gaven op de vraag:”Waar gebruikt u een voice assistant voor?”. Voor bedrijven liggen hier dus kansen. Nummer 1 is in onderstaande opsomming de bovenste toepassing in de afbeelding, nummer 2 de tweede enzovoort.

  1. Nutella heeft in de Verenigde staten samples weggegeven die alleen te claimen waren via voice bijvoorbeeld. Zo worden gebruikers geactiveerd op het nieuwe platform richting Nutella en ze krijgen er nog iets voor terug ook.
  2. De seven-minute workout Skill is in de Verenigde Staten een grote hit. De smart speaker wordt met deze Skill een fitnessinstructeur die iedere dag bij je in de woonkamer is. Een perfecte manier voor fitness bedrijven om hun klanten engaged te houden, iets dat nu nog te vaak niet lijkt te lukken.
  3. Als consumenten informatie over events willen weten van hun smart speaker is het voor jou als bedrijf dus zaak om te gaan waar de mensen zijn. Zorg ervoor dat mensen niet geconfronteerd worden met die frustrerende “Ik kan hierbij nog niet helpen”. Dit is in feite gewoon ‘nee’ verkopen.
  4. Dit is eigenlijk hetzelfde verhaal als bij punt drie; Een significant percentage van die 1,5 miljoen gebruikers wil weten wanneer je open bent. Je bent dan als bedrijf wel gek als je dit niet mogelijk maakt.
  5. Zorg ervoor dat je klantenservice beschikbaar is via voice. Dit kan op twee manier. De eerste is de voice assistant zo instellen dat die de meest voorkomende vragen kan beantwoorden. De tweede mogelijkheid ligt wat meer in de toekomst; bellen met je smart speaker. In de Verenigde Staten is dit al mogelijk en ook in Nederland gaat dit gebeuren.

 

Gedrag tegenover gedachte

Natuurlijk zit er een verschil tussen wat mensen zeggen en wat ze doen. Daarom is het belangrijk om naast bovenstaande toepassingen verder te kijken. Er zit altijd een gat tussen wat mensen willen en zeggen. Niet omdat mensen het niet willen vertellen, maar omdat ze het simpelweg niet weten. Als je mensen 120 jaar geleden had gevraagd wat ze qua vervoer wilden hadden ze waarschijnlijk ‘snellere paarden’ gezegd, ze wisten simpelweg niet van een veel beter alternatief; de auto.

Het geven van hun mening over een product of dienst kan bijvoorbeeld makkelijker gemaakt worden via voice. Terwijl je staat te koken of in de auto zit een product review achterlaten is verleidelijker dan er apart voor achter de computer gaan zitten. Frictie verminderen door een natuurlijke manier van interactie met jouw merk via spraak, dát is de kracht van voice.

 

Meer weten over voice en welke doelen bereikt kunnen worden? Neem vrijblijvend contact met ons op. Liever geen contactformulier? Stuur een mail naar info@geniusvoice.nl of bel naar 06 5228 7070

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *