Wat is conversational AI?

Kennisbank / Conversational AI

Wat is conversational AI?

Conversational AI is de verzameling van technologie├źn achter geautomatiseerde gesprekken die gevoerd worden met chatbots en voicebots. Conversational AI kan een gesprek nabootsen doordat het tekst en geluid kan interpreteren en kan classificeren. Hierdoor begrijpt de digitale assistent de intentie van de bezoeker en kan deze vervullen.

Toegepaste conversational AI is alleen mogelijk als content en techniek samenkomen. Een goede mens-bot interactie maakt gebruik van context, personalisatie en relevantie. Conversational design is een relatief nieuw vakgebied met als doel het inrichten van zulke gesprekken en deze zo natuurlijk mogelijk te laten verlopen. Dit is naast de content en techniek een ander essentieel onderdeel van conversational AI.

Bij gesprekken tussen een mens en een bot zullen de meesten denken aan chatbots. Dit is (vooralsnog) veruit de meest voorkomende vorm van conversational AI. Hierbij typt de gebruiker om te communiceren. Een andere snel opkomende manier om te communiceren met een digitale assistent is pratend, dit wordt gedaan met een voicebot. Conversational AI kan geïntegreerd worden in devices met een scherm zoals smartphones of desktop computer. Daarnaast is het ook mogelijk om met smart speakers te praten of de assistent in te zetten als IVR in een klantenservicecentrum. De perfecte conversational AI is niet van een mens te onderscheiden. Dit is nog ver weg en tot die tijd is het vooral belangrijk om gebruikers extreem veel gemak te bieden. Zo wordt frictie in de customer journey geminimaliseerd.

Staat je vraag er niet tussen?

Klik op de button en stel je vraag, we geven zo snel mogelijk antwoord!