Voice shopping

Voice heeft de potentie om na desktop en mobile het derde online shopping kanaal te worden. OC&C voorspelt dat de wereldwijde voice shopping markt in 2022 40 miljard dollar gaat bedragen. Consumenten gebruiken voice om producten te ontdekken, te vergelijken en te kopen. Het onderzoek dat enkele keren genoemd wordt is gedaan onder consumenten in de Verenigde Staten. Dit schetst dus een beeld van hoe het voice landschap er in Nederland uit gaat zien. De VS loopt twee jaar voor op Nederland wat betreft voice assistants.

Wie kopen via voice?

De cijfers uit deze paragraaf komen uit een onderzoek gedaan in de VS door Voicebot en Voysis. In de afbeelding hieronder is te zien dat 37% van de voice shoppers vrouw was. Daarnaast valt het op dat jonge mensen een hogere kans hebben om ervaren te zijn met voice shopping.

Respondenten die jonger zijn dan 45 jaar hebben 2,5 keer meer kans om voice of mobiel shoppen te verkiezen boven de fysieke winkel. Dit aandeel is bij personen onder de 45 jaar namelijk 13%, bij 45+’ers is dit 4%.

Voice shopping

 

Welke producten kopen mensen via voice?

Uit onderzoek van Voicebot en Voysis blijkt dat 75% van de voice shoppers in de Verenigde Staten producten van honderd dollar of minder koopt. Ongeveer de helft kocht producten goedkoper dan vijftig dollar. Wat daarnaast opvalt is dat meer dan de helft van de Amerikaanse shoppers producten gekocht heeft die hij of zij niet eerder gekocht had. Voice shopping gaat dus niet alleen over herhaalaankopen. Dat is erg opvallend in onze ogen omdat er geen scherm is waar de consument een keuze op kan maken.

Gekeken naar welke productcategorieën consumenten kopen via voice valt het op dat dit niet veel verschilt van online aankopen via desktop en mobiel. Kleding werd het meest gekocht, gevolgd door huishoudelijke apparaten en entertainment.

 

Wat moeten consument geïnstalleerd hebben om te kunnen voice shoppen?

Zoals in dit artikel te lezen valt is ‘abonneren via Google’ binnenkort mogelijk in Nederland. Op dit moment ligt de focus op abonnementen van nieuwsmedia maar dit is waarschijnlijk slechts de eerste stap. Door het koppelen van een creditcard of Paypal accountant wordt betalen zo erg makkelijk gemaakt. Als een betalingsmethode toegevoegd is aan het Google account van de gebruiker van de assistent kan deze betalen via voice. Door stemherkenning aan het Google Assistant account toe te voegen is de consument beschermd.

 

Voice in de winkel

Een andere component van voice shopping is de ervaring in de winkel verbeteren. In onderstaande afbeelding uit het onderzoek van Voicebot en Voysis wordt weergegeven welke toepassing van voice consumenten willen gebruiken in de winkel. Het makkelijker vindbaar maken van producten in de winkel staat op nummer 1. Ongeveer een op de drie ondervraagden heeft hier behoefte aan. In de Verenigde Staten zijn al veel Actions die helpen met shoppen, enkele voorbeelden vind je hier.

Voice shopping 2

Conclusie

Hoe hard de voice shopping markt gaat groeien blijft onduidelijk, dat de markt gaat groeien is zeker. Naast het voordeel van een extra verkoopkanaal kan voice nog een extra voordeel bieden. Dit heeft alles te maken met hoe innovatief klanten je bedrijf vinden. Bied je als eerste in je branche een prettige voice shopping ervaring dan zit je positief in het hoofd van de consument. Je bedrijf wordt gezien als innovatieleider en als merk dat gemak en ’user experience’ belangrijk vindt. Ook de toepassingen van voice in de winkel moeten niet vergeten worden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *